Serie fotografica 21×30 cm. 2024
In English below
Ricostruzione digitale con Intelligenza Artificiale (AI). Ibrido tra foto di latitanti e pitture degli Ignoti di Antonello da Messina.
Opera concettuale nata a partire della pittura del:
Ritratto d’ignoto marinaio – Antonello da Messina –
1465/1476 – Museo Mandralisca, Cefalù (PA)
Ricerca sulle dinamiche di costruzione immaginifica del pensiero sociale e politico della Sicilia. Formulazione di una comunità ri-immaginata. Quanto è ignota l’espressione nei volti dei ritratti di Antonello? quanto è influenza dei vezzi e dei mimi, di un’espressione e impressione di una cultura?
L’ordine delle Somiglianze – L. Sciascia
Il giuoco delle somiglianze è in Sicilia uno scandaglio delicato e sensibilissimo, uno strumento di conoscenza. I ritratti di Antonello “somigliano”; sono l’idea stessa, l’arché, della somiglianza. A chi somiglia l’ignoto del Museo Mandralisca? Al mafioso della campagna e a quello dei quartieri alti, al deputato che siede sui banchi della destra e a quello che siede sui banchi della sinistra, al contadino e al principe del foro; somiglia a chi scrive questa nota (ci è stato detto); e certamente assomiglia ad Antonello. E provatevi a stabilire la condizione sociale e la particolare umanità del personaggio. Impossibile. È un nobile o un plebeo? Un notaro o un contadino? Un pittore, un poeta, un sicario? Somiglia, ecco tutto.
Leonardo Sciascia
Introduzione dell’autore al romanzo
Il sorriso dell’ignoto marinaio
di Vincenzo Consolo













The Order of Resemblances
Photographic series 21×30 cm. 2024
Digital reconstruction with Artificial Intelligence (AI). A hybrid between photos of fugitives and Antonello da Messina’s paintings of the Unknown.
A conceptual work inspired by the painting:
Portrait of an Unknown Sailor – Antonello da Messina –
1465/1476 – Mandralisca Museum, Cefalù (PA)
Research on the dynamics of the imaginative construction of Sicily’s social and political thought. The formulation of a re-imagined community. How unknown are the expressions in the faces of Antonello’s portraits? How much are they influenced by gestures and mannerisms, by the expression and impression of a culture?
The Order of Resemblances – L. Sciascia
The game of resemblances in Sicily is a delicate and highly sensitive probe, a tool of understanding. Antonello’s portraits “resemble”; they are the very idea, the arché, of resemblance. Who does the unknown figure in the Mandralisca Museum resemble? The rural mafioso and the one from the upper class, the deputy seated on the right-wing benches and the one on the left-wing benches, the peasant and the lawyer; he resembles the writer of this note (so it has been said); and he certainly resembles Antonello. Try to establish the social status and the particular humanity of the character. Impossible. Is he a noble or a commoner? A notary or a peasant? A painter, a poet, a hitman? He resembles, that’s all.
— Leonardo Sciascia
Author’s introduction to the novel
The Smile of the Unknown Sailor
by Vincenzo Consolo
